Na to, že bylo pondělí, to byl jeden z těch dnů, které začínám rychlou kávou před konferenční místností. Byla jsem se totiž nachytřit na Facebook Bootcampu a protože tam zaznělo spousta zajímavých postřehů, pokusím se vám je postupně předat. Třeba se budou hodit. Minimálně ten první určitě.
Změna algoritmu v doručování organického obsahu
S očekáváním jsme totiž hltali každé slovo kluků z facebooku, kteří se rozpovídali o změně algoritmu, který vyhodnocuje a ovlivňuje rozložení doručování obsahu ve vašem newsfeedu. Tato zpráva proletěla médii a marketingovými fóry minulý týden a já mám pocit, že pořád tak nějak nevíme, co od toho očekávat. Co ale víme jistě je, že facebook bude upřednostňovat dosah obsahu osobních profilů na úkor organického dosahu obsahu z business stránek. Je to prý z toho důvodu, že uživatelé mnohem více pasivně sledovali obsah, než aby s ním aktivně interagovali. Člověk prý ve svém newsfeedu denně vidí v průměru 100 kusů obsahu. Businessové fb stránky ovšem vytvářejí tisíce takových postů. Proto se facebook rozhodl upřednostňovat obsah osobních profilů, tedy vašich přátel, nad obsahem brandů. Markeťáci si ale mohou oddechnout – na dosah reklamního obsahu to vliv mít nebude.
CO MŮŽE NÁSLEDOVAT?
-
Business stránky menších brandů se přesunou na osobní profily, kde budou komunikovat zajímavý obsah a snažit se tak zvýšit organický dosah svých postů, zatímco pro reklamu budou stále používat svou business page
-
Facebook přestanou pro komunikaci svého osobního brandu používat bloggeři, influenceři a freelanceři, kteří využívají facebook business page jako pracovní nástroj
-
Větší inzerenti začnou před kvantitou upřednostňovat kvalitu, jejich obsah bude propracovanější a NÁROČNĚJŠÍ
-
Ani si toho nevšimneme
Dejte mi vědět, co si o této změně myslíte vy. Mají brandy začít šetřit, aby si mohli zaplatit profesionální produkci a dosah svého obsahu? A nebo děláme z komára velblouda?
Nové možnosti v nastavení reklamy
Update dostane i Power Editor a především možnosti nastavení reklamy. Nově si budeme moci opt-outovat konkrétní umístění reklamy, například zablokovat umístění vedle obsahu konkrétní kategorie, na určitém webu nebo v aplikaci. To se týká především placementu instream videí, v instant articles a audience network.
Reklamu můžeme již nyní umístit i do facebook messengeru a to buď do messenger destination, kde funguje stejné cílení jako ve standardních fb ads a nebo do messenger placement, kdy se reklama uživateli objeví přímo ve zprávě. Vedle toho Facebook brzy představí What´s App for Business. A mne by zajímalo, kolik českých brandů ho reálně využije. Budete jedním z nich?
A ještě jedna novinka z fb ads: v mobilní aplikaci dojde k malém redesignu tak, aby každý jeden post vždy vyplnil celou obrazovku telefonu a vaše reklama se tak neobjevila vedle obsahu, který ve spojení s tím vaším způsobí úsměvné neštěstí. Známe to všichni. Z onlinu i offlinu.
Nové reklamní formáty na Instagramu
I tato momentálně nejoblíbenější sociální síť zaznamená posun ve sponzorovaných příspěvcích. Stejně jako na facebooku, i tady brzy budeme moci nastavit Collection ad format (video nebo grafika s označenými produkty v carouselu), canvas, dynamické reklamy a mít možnost přímého nákupu. V Instastories už brzy budeme moci nastavit carousel ad a nebo nasadit rovnou celou sponzorovanou story, ovšem nikoliv z jedné kreativy, ale rovnou ze tří snapů.
Vedle toho se dočkáme vylepšení stávajících reklamních formátů, redesignu browseru uvnitř aplikace a malou, spíše kosmetickou úpravu a to barevné sladění CTA buttonu s barevnou tonalitou reklamní kreativy. Určitě jste to už zaznamenali taky.
Další novou funkcionalitou, která si myslím, že je úplně super, je zpřístupnění analytiky příspěvku jak influencerovi, který ho publikoval, tak inzerentovi, jenž ho sponzoroval. Pokud influencer na instagramu označí svůj post jako „ad“ ve spolupráci s brandem, pak inzerent uvidí metriky a výsledky postu a bude mít i možnost ho sponzorovat a dále optimalizovat, aniž by si musel propojovat reklamní účet s influencerem.
Facebook začíná konkurovat YouTube
Už brzy totiž spustí novou platformu uvnitř facebooku „Facebook Watch“ orientovanou čistě na videoobsah. Krátké spoty budou pořád součástí newsfeedu, ale delší videa budou sdružována v rámci tohoto prostoru. Značky si zde budou moci vytvořit své vlastní kanály a propojit je s fb page. Totéž tvůrci a současní youtubeři. Otázka je, zda videomakeři přejdou z YouTube, který jim za publikování něco málo platí na platformu, kde si budou muset za dosah připlatit.
Když už jsme u těch videí, na Bootcampu jsme také rozebrali tři způsoby, kterými uživatelé konzumují videoobsah na facebooku:
- on the go – během chůze, cestování z místa na místo a to na mobilním telefonu, konzumace jakéhokoliv obsahu je tedy rychlá, pomíjivá, uživatel střídá střípky obsahu tak, jak přichází a nedokáže se soustředit delší dobu
- lean forward – sem patří ty momenty, kdy má uživatel chvíli čas věnovat se obsahu ve svém newsfeedu a proaktivně videoobsah sleduje, patří sem formáty jako canvas ads nebo videoreklama ve feedu
- lean back – tento způsob konzumování obsahu probíhá především večer, ve volných chvílích, kdy uživatel má prostor pro sledování a na facebook nebo instagram jde s tímto cílem, je podobný sledování televize, typicky sem patří instagramové formáty, youtube a právě nově vznikající platforma FB watch
Až budete příště tvořit videoreklamu pro sociání sítě a další online kanály, zkuste si dopředu říci, kdy chcete, aby ji uživatelé sledovali a kterým z těchto třech způsobů ji nejpravděpodobněji dokoukají až do konce?
Reklamní videoformát in stream ad na facebooku má tyto vlastnosti, na které je fajn nezapomínat:
- preroll / mid roll = reklamní spot se přehraje před organickým videem jiného publishera nebo v jeho průběhu
- up to 15 seconds = delší video nelze umístit jako instream ads, ale lze promovat pouze samostatně (výjimka je u instream ads v rámci audience network, kde reklamní spot může mít až 30 vteřin, do fb feedu v rámci instream ads se ale nedostane)
- non-skippable = instream ads nejsou překočitelné, uživatel je musí dokoukat a pak může pokračovat ve sledování rozkoukaného obsahu
- sound on = videa se přehrávají se zvukem
Doufám, že vás dnešní článek moc nevyšťavil a že pro vás byl užitečný ať už se onlinem živíte nebo vás zajímá.
P.